wtorek, 1 listopada 2016

CZARNA DZIURA/Ostatni Spacer- studium żałoby

Czas wcale nie leczy ran. Sam w sobie nie ma właściwości uzdrawiających’
Jedyne, co potrafi, to mijać.
To od nas zależy jak go wykorzystamy” (Katarzyna Boni, „Warsztaty umierania”)

Prolog
Lipcowe popołudnie 2002 roku. Wakacje.
Wspólny wyjazd nad morze. Złe samopoczucie, zmęczenie mojego ojca.
Spora „opuchlizna” w okolicach pośladka.
Wizyta u lekarza, usunięcie „krwiaka”.
Nikt nie przypuszczał jak szybko i jak bardzo zmieni się nasze/ moje życie.
Ostateczna diagnoza – Histocytoma Fibroza Malignum
Dziewiątego grudnia 2002 roku Tata odszedł...










Stan przejściowy
Tata uwielbiał swoją działkę w Kazimierzu, spędzał tam każdą wolną chwilę.
Uwielbiał spacerować asfaltową drogą przez las, mijając drzewa  porastające obie strony.
Często spacerowałem z nim wspominając, planując, marząc.
Po jego śmierci drogę przez las zamieniłem na cmentarna aleję wzdłuż betonowego płotu.
Spacerowałem nią rzadko...coraz rzadziej.
Nie wspominałem.
Wyparłem ze swojej świadomości fakt jego odejścia.
Wpadłem w czarną dziurę „bezpamięci”.



Epilog
Ostatni spacer. Czas pożegnania.

(...)Na wzgórzu, w ogrodzie różanym, stoi biała budka telefoniczna.
Z przeszklonych ścian roztacza się widok na morze. W środku klasyczny czarny telefon z tarczą numerową. Jego przewód kołysze się na wietrze.
Kaze no denwa – wietrzny telefon.(…)
Każdy może przyjść porozmawiać z tymi, których mu brakuje.
Goście wchodzą do środka pojedynczo. Podnoszą do ucha słuchawkę.
Opierają się o ścianę. Pochylają głowy.
Może opowiadają o sobie. Może tylko zadają pytania.
Na rozmowie niesionej wiatrem spędzają długie minuty.
Kto wierzy, ze w niepodłączonym telefonie nic nie słychać, ten nic nie usłyszy.
A kto posłucha bardzo uważnie, może usłyszy odpowiedź.
Przez trzy lata budkę wiatrów odwiedziło ponad dziesięć tysięcy osób.
W książce rozłożonej obok telefonu zostawili notatki.
Ktoś napisał – Wreszcie powiedziałem do widzenia(...)” (Katarzyna Boni, Warsztaty umierania).

Wreszcie powiedziałem do widzenia.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz